Damska odzież w szafie Anny

Wpis

wtorek, 21 grudnia 2010

Adidas - niemożliwe nie istnieje

David Beckham X Adidas Originals Gazelle Vntg MidW 1920 roku niemiecki beznesmen Adolf Dassler miał wizję: kompletnie wyposażyć każdego sportowca. Ta wizja od dawna stała się faktem. Adidas jest wszechobecny, a na początku XXI wieku aspiruje do roli marki wiodącej na całym świecie z hasłem . Firma zatrudnia 25 tysięcy osób, a jej roczny obrót wynosi 10 miliardów (!) euro, co stawia ją na tym samym poziomie co jej konkurenta, firmę Nike.

Początki były skromne: firma produkująca buty wystartowała zaraz po drugiej wojnie światowej zatrudniając 47 pracowników. Ale wkrótce pojawiła się konkurencja: gdy Adi Dassler w 1949 roku stworzył Adidasa, jego brat Rudolf ruszył z Pumą. Dziś obie firmy mają swoje główne siedziby w Herzogenaurach, we Frankonii.

W 1950 roku Adidas wyszedł na prowadzenie (używając sporotwego języka) dzięki butom do wielostronnego treningu Samba, a jako firma ubierająca i sponsorująca narodową reprezentację Niemiec w piłce nożnej na mistrzostwach w 1954 roku stał się częścią "berneńskiego cudu".

W latach 60. firma zaczęła produkować piłki, a charakterystyczne trzy paski na ubraniach i butach stały się znakiem jakości.

W 2005 roku prezes firmy Herbert Hainer przedstawił nowe plany. Marka Salomon została sprzedana i tylko producent akcesoriów do golfa (Taylor Made) pozostał w koncernie. Adidas kupił za to Reeboka (za 3,1 miliarda euro), zapwniając sobie w ten sposób wejście na rynek amerykański.

Adidas to także świat mody. Kolekcje Stelli McCartney i Yohji Yamamoto przetarły szlaki na ten rynek. Japoński projektant tworzy linię gotowych ubrań Y-3 dla frankońskiego producenta strojów sportowych.

Nasi rodzice pewnie pamiętają linię butów Nizza oraz Adria, w których chodziły tysiące nastolatków w latach 70. i 80. a także białe, skórzane obuwie sportowe z niebieskimi paskami Rome, które znajdowało się w każdej torbie sportowej. Syntetyczne klapki Adilette weszły na rynek w 1972 roku i do dzisiaj są noszone w szatniach, na otwartych pływalniach i w ogrodach.

W 2002 roku Adidas sprzedał 6 milionów piłek. Nie wszystkie trafiły do FIFA, wiele z nich kopali na boisku przyszli gwiazdorzy piłki nożnej. W 1986 roku hiphopowa grupa Run DMC sprawiła, że nastolatki tańczyły przy dźwiękach utworu My Adidas, stawiając tym samym pomnik supergwieździe wśród obuwia.

[za: "Leksykon mody", Sylvia Jonas]

Szczegóły wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
czarnyaniolek
Czas publikacji:
wtorek, 21 grudnia 2010 21:00

Polecane wpisy